Podręcznik etyki lekarskiej

W ciągu ostatnich 15 lat rozpowszechniła się literatura dotycząca etyki medycznej. Przegląd nowego podręcznika etyki lekarskiej wymaga nie tylko krytycznej oceny natury, treści i zakresu samej książki, ale także oceny tego, jak i gdzie mieści się ona w istniejącej literaturze. Ta praca mogłaby być lepiej zatytułowana Streszczenie etyki medycznej dla lekarza prowadzącego szkolenie . Jest to 250-stronicowa tomografia kliniczna, która wypełnia lukę w aktualnym zestawie książek na temat etyki lekarskiej: podręczniki, takie jak Encyclopedia of Bioethics (Reich WT, red. New York: Free Press, 1978), bardziej filozoficzne podręczniki, takie jak jako Principles of Biomedical Ethics, Beauchamp and Childress (3rd ed. New York: Oxford University Press, 1989), i redagował antologie, takie jak Moralne problemy w medycynie Gorovitzetala. (2nded, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1983). Prace nad stosowaną etyką lekarską obejmują także książki przypadków, takie jak Case Studies in Medical Ethics Veatcha (Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1977) oraz krótkie odniesienie do kategorii Clinical Ethics autorstwa Jonsen i in. (2nd ed. New York: Macmillan, 1986). Podręcznik etyki lekarskiej należy gdzieś pomiędzy książkami bardziej teoretycznymi i praktycznymi. Jest to streszczenie materiału istotnego dla lekarzy stażystów, którzy wkraczają w swoje kliniczne lata . Pod tym względem jest to niekwalifikowany sukces.
Tekst jest zwięzły i dobrze napisany. Jako książka jednoautoryczna brakuje jej w rozmowach i dyskursie. Ta słabość jest więcej niż równoważona przez spójną integrację perspektywy jednego autora. Student medycyny lub mieszkaniec natychmiast odkryje substancję i styl. Książka będzie równie dobrze służyć wytrawnemu lekarzowi, który jest niewtajemniczony w analizie etycznych wymiarów praktyki. Książka jest łatwa do przeczytania i zawiera minimum żargonu filozoficznego. Każdy rozdział rozpoczyna się od podsumowania akapitu, który pomaga zorientować i przygotować czytelnika. Głównym celem jest uwrażliwienie lekarzy na szkolenia dotyczące konfliktów wartości związanych z medycyną.
Pierwsze rozdziały umieszczają etykę lekarską w kontekście historycznym i przeglądają standardową teorię etyczną. Pierwsza część książki dotyczy ogólnych zagadnień z zakresu etyki medycznej. Istnieje doskonały rozdział na temat podejmowania decyzji, omylności i problemu nagannego traktowania w medycynie. Jest to bardzo ważny temat dla lekarza prowadzącego szkolenie i rzadko jest uwzględniany w standardowych pracach. Innymi ważnymi tematami są: charakter relacji lekarza, role i obowiązki. Istnieją ciekawe rozdziały dotyczące lekarza jako obywatela, pluralizmu i problemu podejmowania ryzyka.
Końcowa połowa książki koncentruje się na konkretnych problemach klinicznych w etyce medycznej. Tematy obejmują dylematy na początku i na końcu życia, transplantacje i alokację. Zaskakujące jest to, że autor poświęca cały rozdział na dawstwo narządów, a jedynie kilka stron na takie tematy, jak świadoma zgoda i eksperymenty na ludziach. Nie uwzględniono nowych form technologii reprodukcyjnej i genetycznej.
W ostatnim rozdziale przedstawiono pomocne podejście do rozwiązywania problemów etycznych Metoda proceduralna służy do analizy i omówienia 16 przypadków. Z przyjemnością obserwujemy włączenie studiów przypadku z udziałem studentów medycyny i mieszkańców.
Dodatek składa się z opatrzonej adnotacjami bibliografii. Ta doskonała kompilacja jest szczególnie odświeżająca, ponieważ autor nie waha się oferować szczerych wrażeń z aktualnych książek i zasobów dotyczących etyki medycznej. Pomocny indeks jest również dostarczany.
Dr Loewy napisał cenną pracę, która rzuca wyzwanie lekarzowi podczas szkolenia, aby zbadać i głębiej przemyśleć praktykę medyczną. W związku z tym nowe streszczenie etyki lekarskiej jest ważnym dodatkiem do literatury.
Michael A. Grodin, MD
Boston University Schools of Medicine and Public Health, Boston, MA 02118

[przypisy: kisiel odmiana przez przypadki, epikotyl, hartowanie powierzchniowe ]