Natychmiastowa naprawa w porównaniu z nadzorem małych tętniaków aorty brzusznej ad 5

Wyniki były podobne po dostosowaniu dla zmiennych klinicznych linii podstawowej, które były istotnymi niezależnymi wskaźnikami śmierci (skorygowane ryzyko względne, 1,15, przedział ufności 95%, 0,90 do 1,47) (tabela 2). Pęknięcie tętniaków
Częstość zgonów związanych z tętniakiem aorty brzusznej nie zmniejszyła się w wyniku natychmiastowej naprawy (tab. 2). Jedena.cie zerwań tętniaków aorty brzusznej wystąpi.o w grupie inwigiluj.cej, co stanowi 0,6 procent rocznie w następstwie niezniszczonych tętniaków. Spośród tych pęknięć dwa były przypadkowymi odkryciami w czasie planowej naprawy (jeden opisany jako otwór w ścianie aorty pokryty cienką warstwą tkanki łącznej, drugi jako otwór zakrzepnięty przez skrzeplinę), a siedem spowodowało śmierć. Dziewięć z 11 rozpoznań pęknięcia zostało potwierdzonych w czasie operacji, inne miały charakterystyczny obraz kliniczny i były związane z ustaleniami dotyczącymi tomografii komputerowej po balsamowaniu, które były zgodne z przerwaniem, a ostatnie miało tylko charakterystyczny obraz kliniczny. Dwaj pacjenci z grupy natychmiastowej naprawy, którzy mieli pęknięcia tętniaków aorty brzusznej, obejmowali jedno z przypadkowym pęknięciem (również opisanym jako otwór w ścianie aorty zakrytym cienką warstwą tkanki łącznej) wykrytą w czasie planowej naprawy i jeden który zmarł po naprawie zerwanego pęknięcia proksymalnie do poprzedniej naprawy. Tętniak aorty brzusznej spowodował dwie zgony w grupie natychmiastowej naprawy, jedną z pęknięcia tętniaka klatki piersiowej po naprawie tętniaka aorty brzusznej, a drugą po planowej naprawie tętniaka klatki piersiowej. Oprócz śmierci operacyjnej i zgonów spowodowanych przez pęknięcie, odnotowano 24 przypadki nagłej śmierci w grupie obserwującej i 23 w grupie natychmiastowej naprawy, co sugeruje, że nie było dużej liczby nierozpoznanych pęknięć tętniaków w grupie obserwującej. Oprócz wymienionych w Tabeli 2, dwie inne zgony w grupie natychmiastowej naprawy można by uznać za związane z tętniakiem: nagłą śmierć w domu dwa miesiące po naprawie tętniaka powikłanego pooperacyjnym częstoskurczem komorowym i zgonem w następstwie naprawy przepukliny brzusznej wynikające z naprawy tętniaka.
U 20 pacjentów w grupie inwigilacyjnej wykonano naprawę z powodu bólu sugerującego pęknięcie, ale w czasie zabiegu nie stwierdzono zerwania (prezentacja, o której wiadomo, że zbliża się bliskie zerwanie17). Chociaż te tętniaki zostały naprawione z powodu bólu, 10 z nich zostało zmierzonych na skanach TK przez centralne laboratorium o średnicy 5,5 cm lub więcej, a kolejne 6 zostało zmierzone jako duże przez miejscowe laboratorium, ale skan TK nie został odczytany centralnie w czasie operacji. Trzech innych pacjentów w grupie inwigilującej miało przypadkową naprawę tętniaka podczas operacji aortalno-biodrowej z powodu objawowej choroby okluzyjnej (powodującej jedną z zgonów operacyjnych); u dwóch tych pacjentów średnica tętniaka została zmierzona przez miejscowe laboratorium co 5,5 cm lub więcej przed operacją, ale przed zabiegiem nie było odczytu z centralnego laboratorium.
Powiększenie tętniaków
Mediana szybkości wzrostu średnicy tętniaków w grupie obserwującej, zgodnie z pierwszymi i ostatnimi odczytami TK przez centralne laboratorium (lub pierwsze i ostatnie odczyty ultrasonograficzne u pacjentów z mniej niż dwoma odczytami TK przez laboratorium centralne) 0,32 cm na rok (zakres międzykwartylowy, 0,16 do 0,42 cm, średni czas obserwacji, 3,0 lat)
[hasła pokrewne: wiązka przewodząca, napęd psychoruchowy, gnozja ]
[więcej w: gnozja, allegro medical, poppers allegro ]