Choroby pęcherzyka żółciowego i przewodów żółciowych: diagnostyka i leczenie

Leczenie chorób pęcherzyka żółciowego i przewodów żółciowych zmieniło się bardzo przez ostatnie kilkanaście lat. Do 1990 r. Pozaustrojowa litotrypsja kamieni żółciowych i różne metody rozpuszczania kamieni żółciowych zagrażały częściowo zastąpieniem cholecystektomii. Cholecystektomia laparoskopowa była wówczas nowością, ale obecnie jest zwykłym leczeniem objawowych kamieni pęcherzyka żółciowego. Teraz rozpuszczanie kamieni żółciowych i litotrypsja pozaustrojowa są praktycznie osobliwościami. Endoskopowa ultrasonografia i rezonans magnetyczny zastępują cholangiografię endoskopową w niektórych przypadkach. Rośnie wiedza na temat biologii molekularnej przepływu żółci i chorób dróg żółciowych. Niestety, nowotwory dróg żółciowych nadal niosą poważne prognozy i nie ma ostatecznego leczenia innego niż przeszczep wątroby w pierwotnej marskości żółciowej lub stwardniającego zapalenia dróg żółciowych. Różne atlasy, procedury sympozjów i podręczniki dotyczące chorób wątroby obejmują ten obszar z ich własnych szczególnych perspektyw. To odwołanie wielowyrazowe spełnia potrzebę aktualnego podręcznika klinicznego obejmującego całą dziedzinę chorób dróg żółciowych. Redaktorzy są dobrze znani w dziedzinie chirurgii wątrobowo-żółciowej i endoskopii żółciowej. Połowa z 36 autorów pochodzi z wydziału Uniwersytetu Duke a, a pozostali to wybitni członkowie innych wydziałów w Stanach Zjednoczonych i za granicą.
Pierwsza część książki zawiera rozdziały dotyczące anatomii, patologii i nieinwazyjnej radiologii układu żółciowego. Omówiono standardowe, nieinwazyjne sposoby obrazowania, oprócz obrazowania metodą rezonansu magnetycznego, które ostatnio zaczęto wykorzystywać do obrazowania dróg żółciowych. Rozdział dotyczący diagnostyki i leczenia endoskopowego oferuje porównanie ultrasonografii endoskopowej i cholangiografii endoskopowej. Ultrasonografia endoskopowa może stać się preferowaną metodą sprawdzania kamieni żółciowych wspólnych u pacjentów, u których uważa się, że mają one małe ryzyko. Endoskopowa ultrasonografia jest również przydatna w rozpoznawaniu małych kamieni pęcherzyka żółciowego u wybranych pacjentów oraz w charakteryzowaniu małych mas w ścianie pęcherzyka żółciowego. Jeśli są mniejsze niż 5 mm, takie masy zwykle reprezentują nagromadzenie cholesterolu w błonie śluzowej, ale większe masy czasami oznaczają nowotwory. Endoskopowa ultrasonografia może wyeliminować powszechny problem kontynuowania obserwacji ultrasonograficznej w nieskończoność lub wykonania cholecystektomii.
Przezskórna cholangiografia przezwątrobowa i leczenie niedrożności dróg żółciowych są omówione w dwóch szczegółowych rozdziałach z licznymi ilustracjami. Patofizjologia tworzenia kamieni żółciowych jest omawiana stosunkowo krótko, zgodnie z klinicznym podejściem. Po rozdziałach dotyczących zapalenia pęcherzyka żółciowego i zapalenia dróg żółciowych znajduje się rozdział poświęcony zespołowi Mirizziego, polegający na uciskaniu przewodu żółciowego wspólnego przez kamień w szyi pęcherzyka żółciowego, czasami z przetoką cholecysto-cholewkowatą. Terapie, które rozpuszczają kamienie żółciowe i litotrypsję pozaustrojową, są traktowane nie więcej niż jedna strona, co wskazuje na ich zmniejszone znaczenie w praktyce. Pomimo postępów w obrazowaniu pęcherzyka żółciowego, często trudno jest ustalić, czy kamienie żółciowe powodują ból u danego pacjenta
[podobne: martwica korkowa, maszyna do szycia filcu, potencjał oksydoredukcyjny ]
[więcej w: triamcynolon, pogotowie stomatologiczne elbląg, charakteropatia ]