Biegunka przyczyną śmierci u dzieci w wieku <5 lat cz. 1

width=300Biegunka pozostaje wiodącą światową przyczyną zachorowalności i śmiertelności u dzieci w wieku <5 lat. Dwa niedawne badania wieloośrodkowe wykazały znaczenie kryptosporydiozy, wywołanej przez wewnątrzkomórkowy pierwotniak pasożytniczy, jako główną przyczynę dziecięcej biegunk. Wiele gatunków Cryptosporidium może infekować ludzi; jednak Cryptosporidium hominis i Cryptosporidium parvum są zwykle uważane za najpowszechniejsze. Objawy kliniczne kryptosporydiozy są zmienne, ponieważ objawowa biegunka występuje tylko w podgrupie przypadków, podczas gdy większość pozostaje podkliniczna. Wczesna kryptosporydioza, zarówno objawowa, jak i subkliniczna, wiązała się z zaburzeniami wzrostu i rozwoju poznawczego.

Obecne rozumienie ludzkiej kryptosporydiozy jest w dużej mierze oparte na diagnozie z jawną biegunką; jednak biorąc pod uwagę towarzyszące długotrwałe następstwa nawet subklinicznej kryptosporydiozy, potrzebne jest lepsze zrozumienie epidemiologiczne w różnych warunkach. W tym aktywnym badaniu inwigilacyjnym opisujemy naturalną historię kryptosporydiozy w ciągu pierwszych 2 lat życia w 2 miejscach w Bangladeszu, 1 mieście i 1 wsi. Scharakteryzujemy obciążenie kryptosporydiozą i stosując modelowanie regresji oszacujemy wpływ infekcji Cryptosporidium na wahania wzrostu. Ponadto opisujemy wyraźną i nieoczekiwaną różnicę w gatunkach sprawczych, z C. hominis najczęściej spotykaną w środowisku miejskim w porównaniu z Cryptosporidium meleagridis na terenie wiejskim.
[patrz też: hartowanie powierzchniowe, wiązki przewodzące, wiązka przewodząca ]